Dag 04- Vad bjuder jag på för mat?

Jag har ju tidigare berättat att jag tycker mycket om att äta och att tillaga maten är faktiskt också något jag gillar. Bara jag får göra det i lugn och ro och att det inte är något tvång. Vilket det oftast är på vardagar, alltså både stressigt och ett tvång. Men på helgerna är det riktigt skoj att laga mat och baka. Vi har ju haft temamiddagar med Micke och Sara och då har vi provat på att laga helt nya maträtter. Det har varit riktigt skoj med många udda smakupplevelser. Det bästa temat vi gjort hittills tycker jag nog var det grekiska. Det lyckades jag och Sara riktigt bra med. Grabbarnas bästa får nog bli den spanska aftonen tätt efterföljd av den mexikanska. Snart är det dags för mig och Sara igen och då ska det bli italienskt. Spännande!

Vad har jag för paradrätter då? Fick fråga min familj. Mina barn var rörande överens om att det godaste jag lagar är ugnspannkaka med bacon och pastagratäng med köttfärs och bacon. Frågade även min man och han tyckte "Goda pastan" även det en gratäng med pasta, kyckling och räkor. Det är ett recept från min farmor och det är en riktigt bra bjudrätt. Gräddig och mycket god! Överhuvudtaget är gratänger och grytor bra att bjuda på för man får ju liksom allt i ett då. Lite goda tillbehör som sallad och bröd så är det klart :) Det ska inte vara för omständigt att laga mat. Annars är grillat en riktig höjdare nu på våren och sommaren. Då är det tillbehören som är min avdelning. Mannen grillar. Jag vet, töntigt men så är det i vår familj ;) Det är skoj att inför varje säsong prova lite nya såser, grönsaker och potatisvarianter men också köra på med gamla klassiker som man vet funkar. Precis som ikväll. Då vankas det grillat kött, klyftpotatis, sallad och starksås (pappas specialare). Gäster: fam Linder. Lördagsmyyys =)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0