Bussturer och musikal

Vi vaknade tidigt även söndag morgon. Det tog ganska lång tid innan vi ändrat om dygnsrytmen. Iaf för mig...

När vi stökat av frukost och tillpiffning drog vi ut på gatorna. Hoppade på en City Sights buss som guidade oss runt Downtown. Vi hoppade på vid Time Square, åkte längs Brodway, genom Greenwich Village, Wall Street, Chinatown, Soho, Little Italy och tillbaka. Jättetrevlig tur var det och med en väldigt duktig guide. Jag fick nästan nackspärr av allt vridande på huvudet och jösses vad mycket intryck!

Efter den drygt två timmar långa bussturen var det dags för lunch. Den intog vi på en mysig diner vid Time Square. Jag tror att alla käkade hamburgare a`la american style. Riktigt smarrigt var det!

Sen var det äntligen dags för MUSIKAL!! "Rock of Ages" som vi redan hemma hade bokat in oss på.

Det var verkligen heelt magiskt. Så häftigt!! Jag har bara varit på musikal två gånger förut. Mamma Mia och Dirty Dancing. De var också superbra men det här var något extra alltså. Det var liksom en häftigare stämning och man rycktes verkligen med. Nu förstår jag varför ett musikalbesök är ett måste när man är i New York. Shit alltså! När vi kom ut från föreställningen gick jag typ och bara log en bra stund. Lyckorus!!

Efter lite förfriskningar hoppade vi på dagens andra busstur. The Night tour. En ganska liknade tur som på dagen förutom att vi åkte över bron till Brooklyn och fick se Manhattan by night. Ännu en häftig upplevelse kan jag lova.

Då kameran inte är superbra var det dock svårt att få till bra bilder....Känslan framgår inte alls. Men det var verkligen vacker med alla upplysta skyskrapor.

Denna busstur varade också i omkring två timmar så när vi klev av var vi rätt så slitna. Vi hade upplevt otroligt mycket under dagen och intrycken bara snurrade runt i skallen. Vi tog oss hem till lägenheten med donken mat i påse. Käkade och sen stupade vi i säng och sov som stockar tills ännu en dag i The Big Apple grydde.

Nu hade vi kommit till den stora shoppingdagen......

Lördagen

Lördag morgon vaknade vi redan i gryningen. Slumrade lite till och från men strax efter sex på morgonen tror jag alla var klarvakna trots nattens lite halvdanna sömn. Grabbarna drog iväg för att köpa kaffe och sen fixade Daniel äggröra till frukost. Vilket blev en tradition under resten av veckan. Då vi glömt att köpa salt så blev kryddningen i form av chips......Ja, vi körde verkligen all in på frosseriet under denna semester ;-P Chipskrydda funkade faktiskt helt ok men till resterande frukostar inhandlades både salt och peppar.

När vi svalt ner vår första american breakfast var det dags att snöra på sig promenadskorna och ge sig ut på byn. Vi knallade runt lite på måfå för att bekanta oss lite med staden och efter en stund blev vi hejdade av en herre som sålde City Sights tickets. Vi handlade upp oss på en kombinerad biljett som innehöll både bussturer, båttur och besök i Empire state building. Passande nog de aktiviteter vi tänkt att avverka :)

Innan vi drog igång med vårt turistande hoppade vi in på en irländsk pub för lite förfriskningar. Vi upptäckte med tiden att irlänska pubar kunde man hitta i princip varenda gatuhörn. Glädjande nog för herrarna ;P Sen käkade vi en snabblunch på Subway och traskade vidare mot Empire.

Där var det en häftig utsikt vill jag lova. Perfekt klart väder var det också.

När vi kommit ner på marknivå igen tog vi bussen till den pir båtturen utgick ifrån. Jag upplevde förresten att det var mycket enkelt och smidigt att ta sig fram i New York och en annan mycket positiv grej var att det var väldigt rent och fräscht på de flesta ställen. Båtturen iaf, var väldigt trevlig. Den var nittio min lång och vi fick uppleva Manahattan från Hudson och East river. Frihetsgudinnan stannade vi till vid och så åkte vi under Brooklyn bridge och Manahttan bridge bland annat.

När vi mönstrat av båten var vi rätt möra och hungriga. Tog oss med bussen lite närmare lägenheten och hittade den lite finare restaurangen Mortons Steakhouse. Åt en mycket god middag med gott vin till. Fick oss även en Cosmopolitan av den snorkige bartendern :P

Mycket trötta och nöjda med vår första turisdag på Manhattan promenerade vi hemåt och stöp i säng efter ett par nattfösare =)

Första kvällen

Ja, då var vi alltså inne i det stora landet och det var dags för nästa prövning. Ta sig till lägenheten och få tag i nycklarna till den. Steg ett, fixa en taxi var inte så svårt. Vi blev hejdade av en man innan vi kommit ut från flygplatsen som tyckte att vi kunde tränga ihop oss i hans kärra alla sex med all packning. Vi hade innan blivit tipsade om att endast åka i gula taxibilar. Den här var inte gul....alltså en svarttaxi. Men va fasen, lite chansningar måste man ju göra så vi trängde ihop oss i hans van, Sara i Mickes knä :P och bagaget sprängfullt. Och fram kom vi utan bekymmer :) Efter ett antal samtal så fick Sara tillslut tag på nån som fixade fram lägenhetsnycklarna också, och vi kunde installera oss i vårt hem den kommande veckan.

Lägenheten var helt ok, kanske lite spartanskt möblerad. Men ren, fräsch och rymlig utrustad med tv, wifi och kök med spis, kyl o micro. Vi tvättade av oss resdammet och gav oss ut i den stora staden för att bekanta oss med gatorna runt omkring och för att få  oss något i magen.

Vi hamnade på en jättemysig restaurang där vi intog pasta samt diverse drycker. Lade liiite mer krut på det drickbara. Det blev sangria, rött och vitt vin och en dessert med likör i. Smarrigt var det!! Efter middagen var vi lagomt möra och jetlagade så det blev promenad tillbaka till lägenheten för att sova. Det var dock lite lättare sagt än gjort då vi bodde precis ovanför en gaybar. Det var fredagkväll så de höll låda där nere till klockan var fem på morgonen :P Men tillslut så vaggades vi in till rytmen av basdunk och fylleskrål. Mycket slitna men också sjukt förväntansfulla inför morgondagen!!

Som sagt, vi var lite slitna efter resan....

Början av äventyret

Hemma igen efter en heelt underbar vecka i New York!! För att jag ska komma ihåg allt som hände och allt vi gjorde denna resa så ska jag göra inlägg som betar av dag för dag.

Jag börjar den 14 september. Dagen vi for iväg på vårt äventyr....

Eftersom  Johanna o Niclas bor i Grebbestad och vi i Karlskoga har ungefär lika långt till både Arlanda och Gardemoen i Oslo så valde vi att flyga från Oslo. Vi åkte med swebuss dit och pappa körde oss till nattbussen som åkte förbi Karlskoga 01:40 natten till fredagen. Det var knökfullt på bussen och det var precis så vi fick en varsin plats bland alla sovande och underliga mäniskor. För ja, det var både det ena och det andra som åkte med. Så det var inte direkt en superstart inte....Men men, klockan sex på morgonen var vi iaf framme i Oslo och en stund senare var även Niclas och Johanna på plats. Vi tog tåget till flygplatsen, checkade in och sen blev det en stor stark och en macka till frukost =) Genast började livet kännas bättre och enklare ;-)

Klockan elva gick vårt plan och flygresan var helt ok. Hyffsad mat för att vara flygplansmat och några bra filmer att sova till. Själva flygresan tog ungefär åtta timmar så det är ju ett par timmar kortare än en Thailandsresa. Och det kändes faktiskt. Kunde sova lite till och från men det blev ju liksom ingen djup sömn, mer som i dvala till och från.

New York ligger sex timmar efter oss tidsmässigt så när vi kom fram var klockan ungefär ett på dagen. Alltså hade vi hela dagen framför oss men det kändes i kroppen som det var kväll. Det tog faktiskt ett par dagar innan vi kom in i rätt tytm.

När vi landat hade vi den stora prövningen framför oss. Det som alla som varit i USA varnat oss för. Köerna till säkerhetskontrollen och alla svåra och jobbiga frågor. Öhh....What??? Vad snackar alla om. Det var typ bara och knalla in i landet. Inga köer eller frågor. Jo, förresten. De frågade vilken relation jag och Daniel har till varandra. Inte så svårt eller jobbigt att svara på....:P

Så, äntligen var vi på plats.......
Fortsättning följer.......

Nära nu...

Tisdag idag och jag sitter och inväntar att få åka till jobbet. Börjar ju lite senare på tisdagar. Ska ta en sväng ner till stan innan och kolla om jag hittar några bekväma och snygga skor jag kan ha i New York. Just kombon bekvämt och snyggt när det gäller skor brukar ju inte vara så lätt att hitta, men jag ska göra ett försök iaf :) Fick skopengar av Daniel i födelsedagspresent.....Tänk han vet vad frun vill ha ;)

Annars blev helgens kräftskiva lyckad. Vi var ca 15 pers som tjoffade i oss kräftor, paj och goda baguetter. En och annan snaps fick vi också i oss. Sen blev det dans hela natten lång. Jag somnade runt fyra tiden, då hade inte alla gästerna hunnit härifrån ens. Så ja, det blev en trevlig kväll =)

Den här veckan är jag lite stressad. Natten till fredag åker vi med buss till Oslo där vi flyger ifrån. Innan dess ska det tvättas och packas. Dessutom ska mamma o pappa bo här när vi är borta så hemmet behöver vara lite fixat också innan vi åker. Sen är det tjejernas aktiviteter under veckan som det ska packas och förberedas till. Det är föräldramöten, tandläkartider och träningar denna vecka som ska hinnas med. Puh! Kommer vara helt slut innan vi kommer iväg.

Men det gör inget för på fredag är vi äntligen där!!!!! Whohoo =)=)=)

Hipp hipp

hurra!! idag är det min födelseda`! 34 pannor....jösses, snart pensionär ;) Nej då, men åren rinner allt iväg lite väl fort nuförtiden :P Presenter har jag fått också. Cathrine kom förbi med en jättefin blomma förut och Tilde gav en present till både mig o Daniel som hon gjort alldeles själv. En skapelse gjort av toarullar, glasspinnar, korkar lite färg och massor av glitter. Har inte riktigt bestämt var vi ska ställa den....kanske som prydnad i badrummet ;P

Kvällen spenderas hemma, bara jag och gubben. Linn är på tjejfest och Tilde på disco. När vi satt och åt middag förut slog det mig att det är så vi kommer ha det framöver. Fredags o lördagsmys bara vi två.....Snart är ungarna så stora så de vill inte sitta hemma och häcka med oss gamlingar längre....Hmm, vet inte riktigt vad jag tycker om det. Jobbigt att de ska ut o ränna men skönt å andra sidan att de inte sitter hemma och har tråkigt. Det är ju liksom livets gång och för oss en ny fas som börjar.

Men imorgon blir det klackarna i taket. Då ska vi ha kräftskiva. Börjar bli lite av en tradition att ha kräftskiva hemma hos oss. Både jag o Daniel fyller ju år i september och så bor vi i ett hus som passar ypperligt att ha fest i. Något som först mina föräldrar upplevde under tiden de bodde här och nu vi. Många partaj har avverkats i detta hus och mycket skoj har vi haft!

Så nu blir det att ladda inför morgondagen med tv och ett glas vin. Trevlig kväll!!

Hipp hipp

Söndagen

Måndag och ny vecka. Mjukstart som varje måndag då jag enligt schema börjar klockan elva. Rätt skönt faktiskt :) Då hinner jag tvätta nån maskin, röja undan lite och kanske åka och handla före jobbet.

Igår var jag hemma störe delen av dagen. Sydde äntligen upp köksgardinerna som hängt uppe snart ett halvår med typ tre dm släp i golvet. Skönt att få det gjort! Sen kom Daniel hem med 150 kräftor som skulle kokas och en full stor plastkasse med svamp. Dessutom jagade han under kvällen och lyckades skjuta ett rådjur så det kan man kalla en god dagsfångst ;) Under tiden min man fångade, plockade och jagade föda var jag med Tilde på zumba. Det har öppnat en ny dansstudio istan och Tilde har börjat i en zumbagrupp för barn där. Det var första gången igår så jag var med och kikade. De hade jätteskoj och hon vill absolut fortsätta. Så nu har hon fotboll på onsdagar och zumba på söndagar. Och ibland match på helgen. Det är nog ganska lagomt för henne. Linn däremot har simträning FEM dagar iveckan med sammanlagt tio timmars träning.....Ganska mycket för en elvaåring. Men,men så länge hon tycker det är roligt och inte mår dåligt av det så ska hon såklart fortsätta. Vi får se hur länge hon vill hänga i :)

När Tilde zumbat färdigt kom Sara hem till oss och vi fixade lite inför New York. Bokade bussbiljetter och köpte biljetter till en basebollmatch på Yankee stadion.  Inte för att jag kan så mycket om baseboll men jag tror det är en jäkla häftig upplevelse att bara få vara där. Nu är det inte så långt kvar tills vi åker....börjar få liiite resfeber ;-P

Höst

Mmm, jo då. Nu är den här. Jag gillar verkligen sommaren. Men jag gillar verkligen hösten och det som hör till den också. Frisk och klar luft, härliga promenader, svampplockning, kräftskivor, ruggiga hemmakvällar med massor av levande ljus och mysa under filten.

Eller som idag, marknad i Filipstad. Strosa runt och fynda korvar o cocosbollar. Det enda som pajade idyllen var getinginvasionen. Jösses, de var överallt! Linn blev stucken på fingret bara genom och stå rakt uppochner. Usch, otäcka små kryp de där!

Hemma igen och nu inväntar vi kvällsmaten jag skickat iväg min man för att hämta. Pizza står på menyn...mums! Ska passa på o svulla ordentligt ikväll och ladda för ett hälsosamt liv nästa vecka =P Ska ta och hälla upp ett glas vin nu också.