Lördagen

Lördag morgon vaknade vi redan i gryningen. Slumrade lite till och från men strax efter sex på morgonen tror jag alla var klarvakna trots nattens lite halvdanna sömn. Grabbarna drog iväg för att köpa kaffe och sen fixade Daniel äggröra till frukost. Vilket blev en tradition under resten av veckan. Då vi glömt att köpa salt så blev kryddningen i form av chips......Ja, vi körde verkligen all in på frosseriet under denna semester ;-P Chipskrydda funkade faktiskt helt ok men till resterande frukostar inhandlades både salt och peppar.

När vi svalt ner vår första american breakfast var det dags att snöra på sig promenadskorna och ge sig ut på byn. Vi knallade runt lite på måfå för att bekanta oss lite med staden och efter en stund blev vi hejdade av en herre som sålde City Sights tickets. Vi handlade upp oss på en kombinerad biljett som innehöll både bussturer, båttur och besök i Empire state building. Passande nog de aktiviteter vi tänkt att avverka :)

Innan vi drog igång med vårt turistande hoppade vi in på en irländsk pub för lite förfriskningar. Vi upptäckte med tiden att irlänska pubar kunde man hitta i princip varenda gatuhörn. Glädjande nog för herrarna ;P Sen käkade vi en snabblunch på Subway och traskade vidare mot Empire.

Där var det en häftig utsikt vill jag lova. Perfekt klart väder var det också.

När vi kommit ner på marknivå igen tog vi bussen till den pir båtturen utgick ifrån. Jag upplevde förresten att det var mycket enkelt och smidigt att ta sig fram i New York och en annan mycket positiv grej var att det var väldigt rent och fräscht på de flesta ställen. Båtturen iaf, var väldigt trevlig. Den var nittio min lång och vi fick uppleva Manahattan från Hudson och East river. Frihetsgudinnan stannade vi till vid och så åkte vi under Brooklyn bridge och Manahttan bridge bland annat.

När vi mönstrat av båten var vi rätt möra och hungriga. Tog oss med bussen lite närmare lägenheten och hittade den lite finare restaurangen Mortons Steakhouse. Åt en mycket god middag med gott vin till. Fick oss även en Cosmopolitan av den snorkige bartendern :P

Mycket trötta och nöjda med vår första turisdag på Manhattan promenerade vi hemåt och stöp i säng efter ett par nattfösare =)