9- Min tro eller livsfilosofi

Jag är inte kristen, inte religiös över huvudtaget. Jag är döpt, mina barn är döpta och jag och Daniel är vigda i kyrkan. Men dessa ritualer ser jag som mer traditionella och har inget med vår tro att göra. Däremot tycker jag att det är väldigt intressant att lära sig om olika religioner. Religion var ett av mina favoritämnen i skolan därav också en anledning till mitt val av SO-inriktning på lärarprogrammet :)

Men man kan ju ha en tro även om man inte är religiös. Min tro.....tja, jag vill gärna tro att jag är en sådan person som tror att allt ordnar sig i slutändan. Jag säger det ofta i olika sammanhang men jag vet faktiskt inte om jag tror på mig själv innerst inne. Menar jag det verkligen? Jag är ju till naturen en orolig människa och går runt och ältar allt och jag menar verkligen allt inombords.

Och det här med vad som kommer att hända efter döden. Ah, fasen vet alltså. Jag vill verkligen inte att det blir helt svart men vad skulle annars hända liksom. Att vi svävar runt och spökar för våra efterlevande?... Nja. Eller att vi kommer till en ny värld och får träffas igen....Nja. Själv kan jag bli lite knasig om jag funderar på det här för mycket så jag låter helst bli.

Eh, och det här inlägget känns som bara knas rakt av men jag orkar faktiskt inte fixa till det. Flummigt ämne, flummigt skrivet. Amen


Kommentarer
Postat av: Sara

Amen

2011-06-19 @ 11:13:39
URL: http://saraliin.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0